THE CONCEPT OF EDUCATION CURRICULUM IN THE PERSPECTIVE OF ALI AHMAD MADZKUR

KONSEP KURIKULUM PENDIDIKAN DALAM PERSPEKTIF ALI AHMAD MADZKUR

  • Indah Wahyu Ningsih Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
  • Atik Rosanti Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
  • Izuddin Musthafa Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Abstract

This study aims to describe the results of the study of the concept of the education curriculum in the perspective of the Minhajut Tarbiyah fii tashawuril Islamic book. The method used in this study uses alibrary research, that library research can be interpreted as a series of activities related to the methods of collecting library data, reading and recording and processing research materials. The results of this study indicate that basically the Islamic Education curriculum is a reflection of the knowledge paradigm according to Islam. Fundamentally includes two basic human needs, namely those oriented to material needs and oriented to spiritual needs. These two needs form the basis for the preparation of material in the Islamic education curriculum. It can be understood that educational curriculum material is always closely related to a number of theoretical and practical knowledge. Islamic education curriculum is very rich, this should be internalized in the overall projection of Islamic education. By relying on general projections of curriculum development, Islamic education materials will be dynamic in following and responding to developments in one aspect, also in other aspects always reflecting Islam as a religious teaching.

References

Alhaddad.(2018). Hakikat Kurikulum Pendidikan Islam.Raudhoh Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 3(1): 59–67.
Apiyani, A. (2022). Implementasi Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB) Guru Madrasah dalam Meningkatkan Keprofesian.JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2): 499–504.
Arifudin, O. (2019). Manajemen Sistem Penjaminan Mutu Internal (SPMI) Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Perguruan Tinggi.MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 3(1): 161–169.
Arifudin, O. (2022). Optimalisasi Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Membina Karakter Peserta Didik.JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3): 829–837.
Bahri, A. S. (2021). Pengantar Penelitian Pendidikan (Sebuah Tinjauan Teori Dan Praktis). Bandung : Widina Bhakti Persada.
Darmawan, I. P. A. (2021).Total Quality Management Dalam Dunia Pendidikan" Model, Teknik Dan Impementasi". Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.
Hanafiah, H. (2021). Pelatihan Software Mendeley Dalam Peningkatan Kualitas Artikel Ilmiah Bagi Mahasiswa.Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 5(2): 213–220.
Hasbi, I. (2021). Administrasi Pendidikan (Tinjauan Teori Dan Praktik). Bandung : Widina Bhakti Persada.
Irwansyah, R. (2021). Perkembangan Peserta Didik. Bandung : Widina Bhakti Persada.
Madzkur. (2002). Minhajut Tarbiyah Fit Tashawur Al-Islamy. Kairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi.
Mahmud. (2011). Pemikiran Pendidikan Islam. Bandung : Pustaka Setia.
Muhaimin.(2001). Paradigma Pendidikan Islam; Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung: Rosdakarya.
Na’im, Z. (2021). Manajemen Pendidikan Islam. Bandung : Widina Bhakti Persada.
Nasser, A. A. (2021). Sistem Penerimaan Siswa Baru Berbasis Web dalam Meningkatkan Mutu Siswa di Era Pandemi.Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 7(1): 100–109.
Rahayu, Y. N. (2020). Program Linier (Teori Dan Aplikasi). Bandung : Widina Bhakti Persada.
Ramayulis.(2008). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Sofyan, Y. (2020). Peranan Konseling Dosen Wali Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa Di Perguruan Tinggi Swasta Wilayah LLDIKTI IV. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 10(2), 237–242.
Sulaeman, D. (2022). Implementasi Media Peraga dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran.Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 71–77.
Supriani, Y. (2022). Peran Manajemen Kepemimpinan dalam Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam.JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1): 332–338.
Tanjung, R. (2020). Pengaruh Penilaian Diri dan Efikasi Diri Terhadap Kepuasan Kerja serta Implikasinya Terhadap Kinerja Guru.Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, dan Akuntansi), 4(1): 380–391.
Tanjung, R. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar.JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(4): 291–296.
Tanjung, R. (2022). Manajemen Mutu dalam Penyelenggaraan Pendidikan.Jurnal Pendidikan Glasser, 6(1): 29–36.
Ulfah, U. (2022). Kepemimpinan Pendidikan di Era Disrupsi.JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1): 153–161.
Published
2022-03-30
How to Cite
WAHYU NINGSIH, Indah; ROSANTI, Atik; MUSTHAFA, Izuddin. THE CONCEPT OF EDUCATION CURRICULUM IN THE PERSPECTIVE OF ALI AHMAD MADZKUR. Jurnal Ilmu Pendidikan Ahlussunnah, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 27 - 37, mar. 2022. ISSN 2620-8458. Available at: <https://ojs.stkip-ahlussunnah.ac.id/index.php/jipa/article/view/200>. Date accessed: 28 may 2022.