LEARNING USING ANIMATED VIDEOS FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS

PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN VIDEO ANIMASI UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR

  • Meilisna _ Universitas Tadulako
  • Misnah _ Universitas Tadulako
  • Bau Ratu Universitas Tadulako
  • Iskandar _ Universitas Tadulako
  • Nurwahyuni _ Universitas Tadulako
  • Ninil Elfira STIT Ahlussunnah Bukittinggi

Abstract

The educational curriculum and the digital era require teachers to be more creative and innovative in selecting and sorting learning media that can attract students to learn. It can be said that the world of technology has become a special attraction for students, especially in the world of education. This research aims to describe animated video learning media for students in elementary schools. The research method used is descriptive qualitative, where research begins with an understanding of the phenomenon and then describes it through words. Animated video learning media can improve student learning outcomes and is highly recommended for teachers teaching in elementary schools.

References

Alifa, N. S. (2021). Pengembangan Media Video Pembelajaran Animasi Berbasis Kinemaster Untuk Meningkatkan Pemahaman Pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas IV SDN Kedaleman IV. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran) : Edutech and Intructional Research, 8(2), 165–176.
Andrasari, N. A. (2022). Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Kinemaster Bagi Guru Sd. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 7(1), 36–44.
Cholik, M., & Umaroh, S. T. (2023). Pemanfaatan Video Animasi Sebagai Media Pembelajaran Di Era Digital. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 8(2), 704–709. https://doi.org/10.29100/jipi.v8i2.4121
Cut dhien nurwahidah, Zaharah, & Sina, I. (2002). Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Mahasiswa. Rausyan Fikr, 17(1).
Dewi, S. M., Sofyan, D., & Priyono, A. (2021). Pop-Up Book Learning Media for Nationalism Character Building. International Journal of Elementary Education, 6(1), 10–17. https://dx.doi.org/10.23887/ijee.v6i1
Elihami, E., & Saharuddin, A. (2018). Peran Teknologi Pembelajaran Islam Dalam Organisasi Belajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v1i1.34
Februri, M. R., Idris, A., & Alaydrus, A. (2018). Pengaruh Media Elektronik Terhadap Tingkat Partisipasi Politik Masyarakat Kecamatan Sungai Pinang pada Pilkada Kota Samarinda Tahun 2015. EJournal Ilmu Pemerintahan, 6(3), 1159–1168.
Mukhtar. (2013). Metode penelitian deskriptif kualitatif. GP Press Group.
Nazir, M. (2013). Metode Penelitian. Ghalia Indonesia.
Nurhimah, & Haling. (2020). Peningkatan Kompetensi Guru Melalaui Pelatihan Media Video di Kabupaten Sanjai. Prosiding Seminar Nasional, 715–716.
Ponza, P. J. R., Jampel, I. N., & Sudarma, I. K. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Pada Pembelajaran Siswa Kelas Iv Di Sekolah Dasar. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 6(1), 9–19.
Pratiwi, I. T. M., & Meilani, R. I. (2018). Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 33. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11762
Puryono, D. A. (2020). PELATIHAN PEMBUATAN VIDEO PEMBELAJARAN UNTUK GURU SD KRISTEN TERANG BAGI BANGSA PATI MENGGUNAKAN KINEMASTER. Jurnal Pengabdian Vokasi, 1(4).
Rini, R. Y., Rijkiyah, D., Yuliyanti, S. N., & Oktapiani, E. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Terhadap Skills Abad 21 Pada Anak Usia Dini. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. https://doi.org/10.46306/ncabet.v2i1.84
Yudianto, A. (2017). Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran. Seminar Nasional Program Studi PendidikanTekenologi Informasi.
Published
2024-04-06
How to Cite
_, Meilisna et al. LEARNING USING ANIMATED VIDEOS FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS. Jurnal Ilmu Pendidikan Ahlussunnah, [S.l.], v. 7, n. 1, p. 17 - 23, apr. 2024. ISSN 2620-8458. Available at: <https://ojs.stkip-ahlussunnah.ac.id/index.php/jipa/article/view/296>. Date accessed: 26 oct. 2025.