CODE MIXING IN BR LECTURE VIDEO (EPISODE KEEP AWAY DIVISIVENESS)

CAMPUR KODE DALAM VIDEO CERAMAH BR (EPISODE JAUHKAN DIRI DARI ADU DOMBA)

  • Disnia Fitri Yanti Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Rokania
  • Misra Nofrita Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Rokania

Abstract

This study discusses the phenomenon of code mixing in digital platforms such as Youtube. Code mixing is the mixing of two or more languages in one conversation. This study analyzes video content from the Youtube channel Ristawardi Channel. The purpose of this study is as a linguistic strategy for clarity and expression and reflects cultural identity and social dynamics among speakers. Data were found based on observations and listening to video lectures from the Youtube channel Ristawardi Channel. The results of this study found 50 data on code mixing forms consisting of words, phrases, and clauses. The most common form of code mixing found is clauses. The clause form is widely used when mixing Indonesian and Minang languages. The conclusion of this study is to develop a broader understanding of language use in the context of modern communication and the implications of globalization on linguistics.

References

Agustina, P., Jumadi, J., & Luthfiyanti, L. (2022). Campur Kode Dalam Podcast Kanal Youtube Deddy Corbuzier. Locana, 5(2), 97–115. https://doi.org/10.20527/jl.v5i2.100
Chaer, A. (2014). Linguistik Umum. Rineka Cipta.
Chaer, A. (2022). Kajian Sosiolinguistik : Alih Kode Dan Campur Kode Dalam.
Chaer, A., & Agustina, L. (2010). Sosiolinguistik Perkenalan Awal (Revisi). In RINEKA CIPTA.
Charlina, C., Nabila, N., Oktanur, O. D., Sari, T. Y., & Zaini, N. (2022). Analisis Campur Kode dan Alih Kode Dalam Program Game Show TWK Season 2 Pada Akun Youtube Narasi. Geram, 10(2), 71–77. https://doi.org/10.25299/geram.2022.vol10(2).11150
Dahniar, A., & Sulistyawati, R. (2023). Analisis Campur Kode Pada Tiktok Podcast Kesel Aje dan Dampaknya Terhadap Eksistensi Berbahasa Anak Milenial: Kajian Sosiolinguistik. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 3(2), 55–65.
Fidela, R., Asfar, D. A., & Syahrani, A. (2024). Tuturan Campur Kode Cinta Laura Dan Maudy Ayunda Dalam Podcast Bicara Cinta: Kajian Sosiolinguistik. IdeBahasa, 10–32. http://jurnal.idebahasa.or.id/index.php/Idebahasa/article/view/167%0Ahttps://jurnal.idebahasa.or.id/index.php/Idebahasa/article/download/167/90
Kunjana, R. (2015). Kajian Sosiolinguistik (A. Jamaludin (Ed.);kedua. Ghalia Indonesia.
Lindawat, S., & Hendri, M. (2016). Penggunaan Metode Deskriptif Kualitatif Untuk Analisis Strategi Pengembangan Kepariwisataan Kota Sibolga Provinsi Sumatera Utara. Seminar Nasional APTIKOM (SEMNASTIKOM), Hotel Lombok Raya Mataram, 833–837.
Nababan. (1993). Sosiolinguistik Suatu Pengantar. PT Gramedia Pustaka Utama.
Nofrita, M. (2016). Tindak Tutur Ekspresif Mengkritik dan Memuji Dalam Novel Padang Bulan dan Cinta di dalam Gelas Karya Andrea Hirata. Jurnal Pendidikan Rokania, 1(1), 51–60.
Nurlianiati, M. S., Hadi, P. K., & Meikayanti, E. A. (2019). Campur Kode Dan Alih Kode Dalam Video Youtube Bayu Skak. Widyabastra : Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 1. https://doi.org/10.25273/widyabastra.v7i1.4530
Paino, N. P. (2021). Analisis Penggunaan Campur Kode Dalam Vlog Atta Halilintar : Kajian Sosiolinguistik. Basastra, 10(2), 102. https://doi.org/10.24114/bss.v10i2.23781
Putra, A., & Patmaningrum, D. A. (2018). Pengaruh Youtube di Smartphone Terhadap Perkembangan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Anak. Jurnal Penelitian Komunikasi, 21(2), 159–172. https://doi.org/10.20422/jpk.v21i2.589
Putri, A. A., Pamungkas, E., & Maulana, I. (2021). ANALISIS CAMPUR KODE DALAM KONTEN VIDEO YOUTUBE PUELLA ID (KAJIAN SOSIOLINGUISTIK). Prosiding Seminar Nasional Sasindo, 2(1). https://doi.org/10.32493/sns.v2i1.16700
PutriTMayangerusan, J., Sudirman, J., Tengah, K. C., Cimahi, K., & Barat, J. (2023). Analisis Campur Kode Dalam Video Denny Sumargo Dan Cinta Laura (Kajian Sosiolinguistik) Putri Mayang Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, IKIP Siliwangi. Jurnal Insan Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 1(1), 174–182. https://doi.org/10.59581/jipsoshum-widyakarya.v1i1.620
Rusmali, M., Usman, A. H., Nikelas, S., Husin, N., Busri, Lana, A., Yamin, M., Sulastri, I., & Basri, I. (1985). Kamus Minangkabau-Indonesia (1st ed.). Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Sugiyono. (2023). Metode penelitian pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D, dan Penelitian Pendidikan) (3rd ed.). ALFABETA BANDUNG.
Susanti, E. D. (2019). Project Based Learning: Pemanfaatan Vlog Dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Generasi Pro Gadget. Sejarah Dan Budaya Jurnal Sejarah Budaya Dan Pengajarannya, 13(1), 84–96. https://doi.org/10.17977/um020v13i12019p084
Yanto, B., & Nurzaman, B. (2022). Tiangulasi Jurnal Pendidikan : Kebahasaan , Kesastraan , dan Pembelajaran l KAJIAN SOSIOLINGrUISTIK ALIH KODE DAN CAMPUR KODE DISAJIKAN DALAM MEDIA YOUTUBE. Jurnal Pendidikan: Kebahasaan, Kesastraan, Dan Pembelajaran, 02(April), 29–39. https://journal.unpak.ac.id/triangulasi
Published
2025-03-15
How to Cite
YANTI, Disnia Fitri; NOFRITA, Misra. CODE MIXING IN BR LECTURE VIDEO (EPISODE KEEP AWAY DIVISIVENESS). Jurnal Ilmu Pendidikan Ahlussunnah, [S.l.], v. 8, n. 1, p. 57 - 66, mar. 2025. ISSN 2620-8458. Available at: <https://ojs.stkip-ahlussunnah.ac.id/index.php/jipa/article/view/351>. Date accessed: 02 oct. 2025.