TEACHER SOCIAL COMPETENCE IN CREATING A POSITIVE LEARNING ENVIRONMENT IN THE DIGITAL ERA
KOMPETENSI SOSIAL GURU DALAM MENCIPTAKAN LINGKUNGAN BELAJAR YANG POSITIF DI ERA DIGITAL
Abstract
This research aims to analyze teachers’ social skills in creating a positive learning environment in the digital era. This research uses qualitative methodology through a literature review approach. The results of this research show that social competence is the ability to interact effectively, understand other people’s feelings, communicate effectively, and show empathy. A person’s ability to interact and communicate well with other people with the aim of building harmonious relationships and supporting social development within a group is known as social competence in creating a positive environment. Therefore, it is important for individuals to improve their social skills. This improvement can be achieved through a variety of means, including training, self-development, and professional experience. Individuals contribute to building a supportive and uplifting environment in the digital era
References
Akbar, S. (2022). Pengaruh Kompetensi Sosial Guru terhadap Kualitas Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(1), 1-10. Hlm. 3.
Amalia, R. (2020). Pengembangan Kompetensi Sosial Guru di Era Digital melalui Pelatihan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(1), 1-12. Hlm. 8.
Arikunto, S. 2020. Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Bakti, R. (2021). Pengembangan Kemampuan Menghargai Perbedaan Digital melalui Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(1), 1-12. Hlm. 8.
Bintoro, A. (2020). Kemampuan Menghargai Perbedaan Digital dalam Meningkatkan Kualitas Komunikasi Online. Jurnal Komunikasi, 8(2), 1-10. Hlm. 3.
Cahyani, D. (2022). Kemampuan Menunjukkan Empati Digital dalam Meningkatkan Kualitas Interaksi Online. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(2), 1-10. Hlm. 5.
Chandra, A. (2020). Kemampuan Menunjukkan Empati Digital dalam Meningkatkan Kualitas Komunikasi Online. Jurnal Komunikasi, 8(2), 1-10. Hlm. 3.
Eggen, P., & Kauchak, D. (2013). Strategi dan Model Pembelajaran. Terjemahan oleh Zuna Muhammad dan Salleh Amat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Hlm. 234.
DePorter, B., & Hernacki, M. 2011. Quantum Teaching: Mempraktikkan Prinsip-Prinsip Belajar Mengajar yang Efektif. Terjemahan oleh T. Hermaya. Bandung: Kaifa. Hlm. 123.
Dinda Oktaviana, 2024. Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa SD di Era Digital. Jurnal Pendidikan Dasar. Diunduh dari download.garuda.kemdikbud.go.id.
Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: Teori dalam Praktik . New York: Basic Books
Hastuti, D. (2020). Kompetensi Sosial dan Lingkungan Positif di Era Digital. Bandung: Refika Aditama. Hlm. 180.
Hughes, M. 1992. Children, Play, and Development. Allyn & Bacon
Kusumaningrum, D., & Widyastuti, P. 2018. Pengembangan Kompetensi Sosial Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(1), 1-12.
Kusumaningrum, D., & Widyastuti, P. (2021). Kemampuan Berkomunikasi Digital dalam Meningkatkan Kompetensi Sosial. Jurnal Psikologi Pendidikan, 10(2), 1-10. Hlm. 3.
Lan, S. (2020). Psikologi Pendidikan. Bandung: Refika Aditama. Hlm. 240.
Mahardika Ganda Syaifulloh, Abdurrahmansyah Abdurrahmansyah, dan Faisal Faisal, “Spiritual Meter Perspektif Nasrullah Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Religius,” Jurnal PAI Raden Fatah 4, no. 2 (30 April 2022): 163-176.
Mujiyatun, Khodijah.N, Abdurrahmansyah. (2021). The Impact of Teacher’s Pedagogical and Professional Competense on Student Learning Outcomes. Al-Ishlah : Jurnal Pendidikan. Vol.13 (3), No. 2865-2876.
Mustopa,M, Isnaini, M., & Abdurrahmansyah, A. (2024). Peran media pembelajaran inovatif dalam pembentukan karakter melalui pendidikan agama Islam di era digital. Muaddib: Islamic Education Journal, 7(1), 28-36.
Rahma, Sitti, & Irwan Akib. (2023). Peran Kompetensi Guru Penggerak Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah Pgsd Stkip Subang, 9.3, 1544–1554.
Riyanto, Y. (2020). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Hlm. 234.
Rohmawati, R., & Supriyadi, S. (2020). Pengaruh Kompetensi Sosial Guru terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(1), 1-12. Hlm. 8.
Sanaky, H. A. 2011. Psikologi Sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Samani, M. (2006). Peran Guru dalam Mewujudkan Tujuan Pendidikan . Jurnal Pendidikan, 1(1), 1-10.
Sepriyanti, N. (2023). Penerapan Pendekatan Berpikir Metaforis Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Jurnal Matematika.
Setyowati, S., & Widyastuti, P. 2019. Kompetensi Sosial Guru dalam Mengelola Kelas. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 1-10.
Slavin, RE (2011). Psikologi pendidikan: Teori dan praktik (edisi ke-10). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Sudjana, N. 2019. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Suparlan. 2017. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Hlm. 156.
Suprihatiningrum, J. 2014. Pengembangan Kompetensi Guru. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Supriyanti, S., et al. 2023. Kompetensi Sosial Guru Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(2), 1-12.
Utami, M. (2013). Profesi Guru: Identitas, Peran, dan Tanggung Jawab. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Wibowo, A. (2012). Teori Komunikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Hlm. 123.
Wijayanti, F., & Sari, R. P. (2022). Pengembangan Kompetensi Sosial dalam Era Digital. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 11(1), 1-12. Hlm. 8